måndag 12 mars 2007

Lägesrapport från Hässelby

Cykeln står klar inför sommarens äventyr.

Även min cykel fick gå en bantningskur. Den har lättats ett halvt kilo sen förra året. Men den är ändå byggd för bekväma långcyklingar. Vikten ligger runt 7,7 kilo.

Nytt för året:
Hjul: Ritchey wcs Protocol.
Gaffel: Ritchey wcs carbon.
Styrstam: Ritchey wcs.
Däck: Schwalbe Ultremo.
Pedaler: Look kéo carbon



Jag har inte hunnit testa nånting än. Så Mallorca kommer bli spännande på flera sätt.

Hjulen kommer bli roliga att testa. De var hyffsat lätta, 1550 gram. 30 mm hög fälg tillsammans med aeroekrar borde göra dem till en bra kompis i motvinden. Men de ska enligt tyska Tour vara något flexiga. Det kanske inte gör så mycket eftersom jag både är lätt och svag.

Framgaffeln ska enligt Cycling + vara bekväm och bra. Den vägde 330 gram okapad. Det var det jag föll för.

Däcken är en nyhet för året. Schwalbe har haussat upp dem ordentligt. De vägar endast 178 gram stycket men ska ändå vara punkasäkra. Det kan jag behöva i uppförsbackarna.

Nu återstår bara kroppen. Än så länge har jag avverkat 235 mil sen nyår. Benen känns starka och uthålliga. Får se hur de mår efter en veckas respektlös bergscykling.
/J

1 kommentar:

Nypan sa...

Den hojen väger ingenting och är ett klockresnt exempel på hur bra det kan bli om man komponerar hojen själv allteftersom. Den blir snabb på mallis.